تحولی شگرف در دنیای پزشکی / تشخیص زودهنگام سرطان پستان با Aware pad


به گزارش خبرنگار پرتال جراحان ایران – سرطان پستان یکی از شایع ‌ترین سرطان‌ها در میان زنان ایرانی محسوب می‌شود به نحوی که بر اساس آمار منتشره از سوی وزارت بهداشت و درمان سالانه 7 تا9هزار زن ایرانی به این سرطان مبتلا می‌شوند و هم اکنون بیش از 70 هزار زن مبتلا به این بیماری در کشور داریم که این آمار کمی نیست!

دکتر علی شجاعی ، متخصص آسیب شناسی و مسئول فنی آزمایشگاه نیلوفردرتهران، با بیان این که 25 درصد از متوفیان زن ناشی از سرطان در استان تهران مبتلا به سرطان پستان بوده اند، تصریح کرد:بر اساس آمار منتشرشده از سوی مراکز معتبر کشور در خصوص مبتلایان به سرطان پستان در تهران باید اذعان کرد که متاسفانه در مقایسه با سرطان های ریه، رحم وسرویکس، آمار مرگ و میر مبتلایان به سرطان پستان از جمع سه سرطان دیگر رایج در بانوان ، بالاتر می باشد.

وی با بیان اینکه سن ابتلا به سرطان پستان در ایران 5 سال پایین‌تر از سطح جهانی است، افزود: در زمان حاضر به طور متوسط سن ابتلا به این بیماری در ایران بین 45 تا 55 سال است در حالی که این سن در کشورهای غربی بین 50 تا 60 سال است.
تفاوت دیگرسرطان پستان درایران باسایرکشورهاتشخیص این سرطان درمراحل پیشرفته توموراست به طوری که بنابرتاییدمتخصصان۸۵درصدتشخیص های سرطان پستان درایران همراه باتوده های قابل لمس وحداقل وجودتوده های بالاترازیک سانتیمتراست.درحالی که درکشورهای مجهزبه سیستمهای پیشرفته غربالگری بیش از۷۰درصدبیماران تومورقابل لمس ندارند وتوموردرمرحله ابتدایی به وسیله ماموگرافی تشخیص داده می شود.

* عوامل مهم ابتلا به سرطان پستان
دکتر شجاعی با تشریح مهمترین عوامل ابتلا به سرطان پستان در ایران گفت:استعمال دخانیات ,الکل و رژیم غذایی پرچرب از عوامل بسیار مهم ابتلا به سرطان پستان به شمار می‌رود. همچنین افزایش وزن غیرطبیعی و مصرف ترکیبات هورمونی‌ زنانه به صورت غیرعلمی نیز از عوامل مؤثر در ابتلا به این سرطان محسوب می‌شود.
وی افزود: سابقه فامیلی ابتلا به سرطان(احتمال ابتلابه سرطان پستان را 5 برابرافزایش می‌دهد)،جهش ژنهایBRCA1یاBRCA2,اولین حاملگی بالای 35 سال،شروع قاعدگی زیر 12 سال،یائسگی بالای 55 سال،عدم حاملگی،عدم شیردهی میتوانند از سایر عوامل در ابتلا به سرطان پستان محسوب ‌شوند.

* علایم بیماری سرطان پستان
ایشان لمس توده بدون درد (شایعترین علامت),تغییرفرم پوست,وجودترشحات خونی درنوک پستان‌ها و وجودغددلنفاوی قابل لمس درناحیه زیربغل را ازعلائم این بیماری نام برد.

* مراحل چهار گانه سرطان پستان
وی در تشریح مراحل ابتلای به این سرطان گفت:بیماری سرطان پستان4 مرحله دارد،مرحله اول آن قابل علاج قطعی است،مرحله دوم و سوم،مرحله کلینیکی است که بیمار باید تحت درمان‌های خاص علاوه بر جراحی شامل شیمی‌درمانیورادیوتراپی قرار گیرد؛اما مرحله چهارم زمانی است که بیماری خیلی پیشرفت کرده است واحتمال زنده ماندن بیمار تا پنج سال آینده کمتر از 25درصد میباشد.
دکتر شجاعی ادامه داد:در سرطان پستان،مبتلایان به خصوص مراحل اول تا سوم شانس بالایی برای زنده ماندن داشته و به همین علت پس از درمان،احتمال بازگشت و عود مجدد بیماری وجود دارد!بنابراین بیماران مبتلا به سرطان پستان باید تحت نظر پزشک معالج قرار بگیرند.
وی با بیان این که سرطان پستان نیز یکی از انواع سرطانی است که به راحتی می‌توان با تشخیص زودهنگاماز پیشروی آن جلوگیری کرد افزود: یکی از راه های تشخیص زودهنگام سرطان پستان خود آزمایی ماهانه پستان است و همه بانوان از سن بیست سالگی باید خودآزمایی پستان را فراگرفته و انجام بدهند.
وی اضافه کرد: بهترین زمان معاینه 10- 5 روز بعد از شروع قاعدگی ماهیانه، و در هنگام یائسگی یک روز از ماه مثلا اول هر ماه است.
همه زنان ازسنین بین۳۵تا۴۰سالگی،یکبار‌ماموگرافی پایه را انجام دهندوازسنین۴۰ تا۵۰سالگی هردوسال یک ماموگرافی واز۵۰تا70سالگی هرسال یک ماموگرافی انجام شود.

Aware pad یک وسیله پزشکی شخصی مورد تایید FDA برای تشخیص زودهنگام سرطان پستان

دکتر علی شجاعی با بیان اینکه تشخیص زود هنگام این بیماری و ممانعت از پیشرفت آن با معاینه پستان ها توسط هر فردامکان پذیر است ,افزود:در همین راستا Aware padیک وسیله پزشکی موردتاییدFDA(سازمان غذا و دارو آمریکا) برای انجام معاینه شخصی و بالطبع تشخیص زودهنگام مبتلایان به سرطانپستان می باشد که با اخذ نمایندگی این محصول کار توزیع در مراکز درمانی آغاز خواهدشد و امیدواریم که بتوانیم گام موثری را در تشخیص این بیماری در میان زنان کشورمان برداریم.

وی با تاکید بر این که انجام معاینه شخصی پستان ها به طور منظم و ماهیانه باعث می شود هر فرد با آناتومی نرمال پستان خود آشنا شده و در صورت هرگونه تغییری به سرعت آن را به پزشک معالج خود اطلاع دهد، افزود:Aware pad با کاهش اصطکاک انگشتان دست با پستان و طراحی منحصر به فرد خود یک معاینه آسان، راحت و بدون اشتباه را برای شخص و پزشک مهیا می کند.

اخبار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *