برنامه ورزشی بعد عمل

ایا داشتن برنامه ورزشی بعد از عمل لازم است؟

ممکن است شما جزء ان دسته از افرادی باشید که فکر می کنید عمل چاقی به تنهایی برای کاهش وزن کافی است و دیگر بعد از عمل نیازی نیست شما کاری انجام دهید. انجام ورزش منظم باعث می شود شما 4.2 درصد بیشتر وزن کم کنید.

10 تا 30 درصد کسانی که تحت عمل چاقی در کل دنیا قرار گرفته اند کاهش وزن مناسب نداشته اند. در کسانی که وزن خیلی بالا ،سن بالا، ابتلا به دیابت تایپ 2، اختلا لات روحی و روانی  و فعالیت ورزشی نامناسب و نامنظم دارند احتمال روبرو شدن با کاهش وزن نا مناتسب بعد از عمل بیشتر است.

میزان FAT FREE MASS یا همانFFM  عبارتست از اینکه بعد از عمل چه میزان از اندازه بافت هایی لازم بدن که چربی نداشتند مثل استخوان ،عضلات و ارگانها کاهش یافته است. میدانید که این قسمتها برای سلامت بدن ما لازم هستند و اگر تحلیل بروند شما دچار ضعف بدن ، سردی بدن  و کاهش توانایی انجام امورات روزانه میشوید . ثابت شده در کسانی که میزان FFM بیشتر است احتمال برگشت چاقی بیشتر است. انجام دادن ورزش مناسب بعد از عمل باعث می شود تا این ارگانها تحلیل نروند و شما از قلب و عضلات قویتر یر خوردار می شوید. از طرفی با ورزش سیستم ایمنی قویتر خواهید داشت. وضعیت رو حی و روانی بهتر می شود. ثابت شده ورزش باعث کاهش افسردگی و اضطراب می شود. ورزش های گروهی این فرصت را به شما میدهد که در جمع باشید و احساس تنهایی نکنید.

برای اینکه بیماریهای همراه چاقی از بین برود مهم است که چربی احشاء( Visceral Adipose Tissue-VAT) از بین برود ورزش کمک می کند که این چربی بیشتر سوخته شود.ورزش منظم بیش از 30 دقیقه در روز می تواند باعث 28 درصد کاهش وزن بیشتر این چربیها  شود.

از طرفی نداشتن ورزش مناسب باعث می شود احتمال برگشت وزن در طولانی مدت افزایش یابد زیرا بعد از 2 سال دیگر کاهش وزن ناشی از جراحی به حداکثر می رسد و دیگر روند بسیار کند یا متوقف می شود و تمایل به وزن گیری خودش را نشان می دهد. ولی داشتن برنامه ورزشی منظم تضمینی خواهد یود بر داشتن وزن مناسب برای طولانی مدت . یادمان نرود اکثر افراد چاق ژنتیک چاقی را دارند و جراحی ژنتیک انها را تغییر نمی دهد پس شما همیشه در معرض چاق شدن هستید و باید روش مناسب برای سوزاندن کالری اضافی دریافت شده را داشته باشید.

نحوه فعالیت ورزشی بعد از عمل

ورزش ها بعد از عمل به سه دسته مهم تقسیم می شوند

  1. ورزش های کالری سوز ( Regular cardio aerobic exercise (or “cardio”)

این ورزشها بصورت هوازی انجام می شود .شما در هوای ازاد طبق برنامه منظم ورزش می کنید .عملکرد قلب و ریه بهتر می شود .اندورفین بیشتری ترشح می شود شما از اضطراب و افسردگی رهایی می یابید . شب راحت می خوابید . استخوانها و عضلات قوی می شود و شما توانایی بیشتری برای کارهای روزمره پیدا می کنید.

در ماه اول چون شما در حال ریکاوری هستید و هنوز وزن بالا دارید بهترین ورزش پیاده روی است . بهتر است از سه تا 10 دقیقه در هوای ازاد شروع کنید و هر روز زمان را بالا ببرید .همچنین ورزش های آبی و شنا کردن را می توانید شروع کنید بخصوص اگر وزن بالا دارید و از درد مفاصل هم رنج می برید راه رفتن در اب طوری که تا نزدیک نوک پستانها در اب هستید باعث می شود ضمن فشار کمتر به مفاصل بخاطر کاهش 70 درصدی وزن در اب کالری مناسب هم بسوزانید.

از ماه دوم به بعد تحت نظر یک مربی کاربلد ورزشی که با توجه به شرایط شما به شما برنامه بدهید ورزشهای دیگر را شروع کنید  در جدول زیر شما میزان کالری سوزی بر اساس نوع ورزش را می بینید .

     2. ورزشهای کششی Strength Training

ورزشهای کشش برای حفظ قدر عضلانی شما لازم است هر بار بین نیم تا دو کیلو وزنه را سه بار  در روز و هر دفعه برای 15 تا 20 بار حرکت دهید . اگر احساس درد داشتید ادامه ندهید.

3. ورزشهای انعطافی Flexibility training

این نوع ورزشها به شما کمک می کند که اندام شما از حالت خشکی خارج شود و موقع ورزش به شما اسیب نرسد

نکات مهم برای ورش کردن

گرم کردن و سرد کردن بدن Warm ups and Cool downs

خیلی مهم است که شما قبل از شروع ورزش حدود 5 تا 10 دقیه بدن خود را با ورزشهای سبک گرم کنید و بعد زا ورزش هم با اقدامات سبک مثل راه رفتن بدن خود را سرد کنید

مرحله به مرحله ورزش کنید

خیلی مهم است که بدانید بعد از عمل شما نمی توانید بلافاصله ورزش سنگین انجام بدین . اول برای یک ماه پیاده روی در هوای ازاد و اب را شروع کنید و به مرور زمان مدت ان را بیشتر کنید سپس ورزشهای سبک را اضافه کنید بعد از یک ماه و نیم تا دوماه وقتی بدنتان اماده شد ورزشهای دیگر را اضافه کنید