آيا رژيم غذايي بر روي خطر ايجاد سرطان پستان مؤثر است؟


آیا شده تا بحال در برابر یک دسر خوشمزه بگویید: متشکرم، نمی خورم و یا برای ناهار فقط سالاد بخورید، چون  می خواستید تلاش کنید تا وزنتون را کم کنید؟

اگر بله، پس شما جز زنان زیادی هستید که هر روز تلاش می کنند تا با تغذیه سالم، سلامتی خود را حفظ کنند.

غذای سالم بطور عمده حاوی سبزیجات، میوه جات، حبوبات فراوان و گوشت قرمز (گاو و گوسفند) کم، گوشت فرآوری شده خیلی کم ( سوسیس، کالباس، ژامبون، هات داگ) و حداقل شیرینی می باشد. غذای سالم باعث کاهش احتمال خطر بیماری قلبی، دیابت، سکته و برخی انواع سرطان می شود.

غذای سالم همچنین به شما در دستیابی به وزن سالم کمک خواهد کرد. اضافه وزن و چاقی باعث افزایش خطر سرطان پستان می شود. ارتباط بین سرطان پستان و یک غذای خاص کمتر مشخص شده است. با اینکه مطالعات خیلی زیادی در مورد ارتباط بین غذاها و خطر سرطان پستان انجام شده، نتایج متفاوتی بدست آمده و پاسخی قطعی بدست نیامد.

اینجا در مورد شواهد موجود در مورد چربی، مکملهای ویتامین، سویا، لبنیات و شکر توضیح خواهیم داد.

چربی:

در مطالعات زیادی نشان داده شد که سرطان پستان در کشورهایی که رژیم غذایی آنها حاوی چربی کمتر است، شیوع پایین تری دارد.

مکملهای ویتامین:

تا کنون هیچ مطالعه ای ثابت نکرده است که مصرف ویتامین ها باعث کاهش خطر سرطان پستان خواهد شد.

سویا:

مطالعات در مورد سویا چیزهای متفاوتی را بیان کردند، ولی این تفاوت در مطالعات حیوانی و انسانی دیده شده است.

سویا حاوی ماده ای به نام ایزوفلاون می باشد که در بدن موش باعث افزایش سرطان می شود ولی در مطالعاتی که بر روی انسانها انجام شده، سویا یا باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان شده است و یا تأثیری بر روی سرطان پستان نداشته است.

لبنیات:

برخی مطالعات اولیه، مطالبی در مورد اثرات مصرف شیر گاوهایی که هورمون دریافت کرده بودند،بعنوان عامل خطر سرطان پستان یا برخی انواع دیگر سرطان بیان کردند، ولی مطالعات کاملتر چنین ارتباطی را به اثبات نرساندند.

شکر:

یک افسانه قدیمی می گوید: “شکر غذای سرطان است”. اما واقعیت این است که شکر باعث افزایش رشد سرطان نمی شود. همه سلولهای بدن و همینطور سلولهای سرطان برای تامین انرژی وابسته به قند خون ( گلوکز) هستند. اما رسیدن قند بیشتر به سلولهای سرطانی، باعث رشد سریعتر آن و همینطور مصرف قند کمتر باعث کاهش سرعت رشد آن نمی شود.

هر چند خوردن شیرینی زیاد مثل دسر و نوشابه های شیرین، باعث افزایش وزن خواهد شد که یک عامل خطر برای ابتلای به سرطان پستان است.

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *