آماده سازی برای عمل

  درمان کمبود آهنویتامینهاروی

آهن (Serum Iron)

یکی از شایعترین مشکلات بعد از عمل جراحی پاقی بخصوص بعد از عمل بای پس کمبود آهن است . شما علیرغم اینکه وزن بالا دارید ولی در بررسی ها ممکن است کمبود آهن داشته باشید . بسته به میزان کمبود اهن بدن شما ممکن است داروی خوراکی و یا نزریقی برای شما تجویز شود . ازمواد غذایی غنی از آهن مثل عدس ،گوشت قرمز،جیگر و اسفناج استفاده کنید . ممکن است اصلاح کمبود آهن شما طول بکشد اما نگران نباشید بهتر است قبل از عمل انجام شود.

ویتامین ب 12 (Vitamin B12) –ویتامین ب1 (Vitamin B1) 

جذب  ویتامین ب12 هم در افراد عمل شده دچار اختلال می شود . اکثر موارد ذخیره ان در افراد قبل عمل مناسب است ولی اگر کمبود داشت ما اطلاح خواهیم کرد

جذب  ویتامین   ب1هم یعد از عمل کم می شود فعلا برای بررسی ان ازمایشی انجام نمی شود بهتر است قبل عمل ذخیره خود را بالا ببرید چون عوارض ناشی از کمبود ان بسیار شدید و حتی کشنده است . بخصوص اگر الکل مصرف می کردید لازم است.

ویتامین د3(Vitamin D3)

اکثر ما ایرانی ها به علل مختلف از جمله مواد غذایی بون ویتامین د و یا عدم افتاب گرفنگی مناسب کمبود ویتامین د3 داریم . لذا حتما باید اصلاح شود .

روی(ZINC)

جذب روی بعد عمل کاهش می یابد لذا مهم است که قبل عمل بررسی و اطلاح شود . یکی از عوامل مهم ریزش مو است

 

درمان عفونت معده
(H. PYLORI)
 

بین 70 تا 90 درصد ممکن است شما در بررسی ها عفونت معده داشته باشید . شما ممکن است بپرسید که من هیچ علامتد نداشتم ؟ بله درست است اگر قرار نبود عمل کنید تا این عفونت برای شما عارضه ای نمیداد متوجه نمی شدید ولی الان که قرار است روی معده عمل کنید باید ریشه کن کنیم. تعداد داروهایی که باید بخورید زیاد است و برای 10 تا 14 روز لازم است ادامه دهید . یک ماه صبر می کنید بعد ازمایش می دهید تا مطمءن شویم که ریشه کن شده است.

درمان کبد چرب و سنگ کیسه صفرا

کبد چرب

کبد چرب به علت مصرف الکل و یا علل دیگر بوجود می اید . خود چاقی یکی از علل مهم است . این مشکل در موارد شدید می تواند منجر به نارسایی کبد شود. با سونوگرافی و ازمایش می توان شدت ان را مشخص کرد بین درجه یک ،دو و سه متغییر است . در موارد شدی بهتر است قبل عمل درمان شود. گرچه کاهش وزن بعد از عمل باعث بهبود آن می شود اما بخصوص مواردی که سرعت کاهش وزن زیاد است ممکن است کبد وارد نارسایی شود. اگر الکل مصرف می کنید باید دو ماه مانده به تاریخ عمل دیگر مصرف نکنید.

سنگ کیسه صفرا

در افراد چاق میزان سنگ کیسه صفرا بیشتر است . کاهش وزن بعد از عمل میزان ان را افزایش می دهد . قبل از عمل بررسی می کنیم و ممکن است تصمیم بگیریم قبل یا حین عمل چاقی کیسه صفرا را خارج کنیم.

 

 قطع مصرف سیگار-الکل-قلیان

اگر نمیتوانید مصرف سیگار – الکل و قلیان را قطع کنید پس بیخیال عمل و کاهش وزن بشین چون شما با عوامل خطر برای سلامتیتان زندگی می کنید. ادامه مصرف اینها عمل شما را با عارضه روبرو خواهد کرد. 2 ماه قبل عمل همه اینها را قطع کنید .

درمان آپنه خواب و نارسایی تنفسی

شما ممکن است شب ها وقتی خواب هستید دچار مشکل تنفسی بشین و یا در مجموع ریه  شما نارسا شده  باشد همکار فوق تخصص ریه شما را ویزیت می کند و بعد از بررسی لازم این مشکل را تشخیص می دهد .باید قبل از عمل این مشکل درمان یا کنترل شود وگرنه ریسک عمل و مدت بستری شما در ای سی یو بالا می رود .دستگاه سی پپ(C PAP) ممکن است برای شما تجویز شود تا قبل و مدتی بعد از عمل استفاده کنید . اگر این دستگاه را دارید موقع عمل با خود بیاورید .

کاهش وزن قبل عمل

عمل جراحی قرار است روی معده و درست زیر کبد انجام شود و از طرفی چربی زیاد اطراف روده عمل را سخت می کند . بهتر است شما قبل از عمل با رژیم کم چرب و فعالیت ورزشی حدود 5 تا 10 کیلو وزن کم کنید تا هم مدت عمل کم شود  و هم ریسک عمل . کسانی که بتوانند فبل از عمل کاهش وزن داشته باشند نتیجه بهتری از عمل خواهند گرفت