11/14/2019 - 15:19

پرسش وپاسخ پزشکی

منابع علمی و مقالات

حدیث روز

يا عَلىُّ بادِر بِاَربَعٍ قَبلَ اَربَعٍ : شَبابِكَ قَبلَ هَرَمِكَ وَ صِحَّتِكَ قَبلَ سُقمِكَ وَ غِناكَ قَبلَ فَقرِكَ ، وَ حَياتِكَ قَبلَ مَوتِكَ ؛

اى على! چهار چيز را پيش از چهار چيز درياب : جوانى ‏ات را پيش از پيرى؛ و سلامتى‏ ات را پيش از بيمارى؛ و ثروتت را پيش از فقر و زندگى‏ ات را پيش از مرگ.

مکارم الاخلاق ص 435 - من لا يحضره الفقيه ج 4، ص 357، ح 5762

محاسبه شاخص توده بدن

ورود کاربر

اخبار علمی

علایم و درمان تخمدان پلی کیستیک و اثرکاهش وزن

قاعدگی‌های نامنظم، رشد موهای زاید، جوش‌های پوستی و چاقی از علائم ابتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک است.

کیست‌های تخمدان به علت تغییرات هورمونی ایجاد می‌شوند، معمولا درمان کیست‌هایی که بیشتر از شش سال از ایجاد آن‌ها نگذشته باشد، با دارو صورت می‌گیرد و در سایر موارد نیاز به جراحی است.

قاعدگی‌های نامنظم، رشد موهای زاید، جوش‌های پوستی و چاقی را از علائم ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک می باشد و علت دقیق این بیماری هنوز ناشناخته است، اما افزایش وزن می‌تواند یکی از علل ابتلا به آن باشد.

در صورتی که افزایش وزن علت ایجاد بیماری باشد، برای درمان نیز اولین راهکار کاهش وزن است، این عارضه می‌تواند در نوجوانی با دوره‌های قاعدگی نامنظم همراه و بعدها به دنبال افزایش وزن یا مشکل در باروری تشخیص داده شود.

ابتلا به کیست‌ها در صورتی که درمان نشود منجر به ناباروری می‌شود، اغلب بیماران، بی‌نظمی قاعدگی دارند و در برخی نازایی ایجاد می‌شود که ناشی از عدم تخمک‌گذاری است.

قرص‌های ضد بارداری ترکیبی را یکی از درمان‌های مشکلات قاعدگی می باشد: این درمان با کاهش سطوح آندروژن، سیکل قاعدگی را منظم کرده و موی زائد را کاهش می‌دهد. علاوه بر این کاهش وزن نیز می‌تواند سطوح انسولین و کلسترول را کاهش داده و آکنه و رشد موی زائد را بهبود بخشد.